Buty do biegania – podstawą zdrowego runningu

Wybór butów do biegania jest znacznie trudniejszy i bardziej kłopotliwy, niż zakup butów codziennych. Wybierając obuwie do pracy czy na spacery, kierujemy się nie tyle ich wygodą, czy funkcjonalnością, co raczej wyglądem, stylem i dopasowaniem do naszej garderoby. Zakup obuwia do biegania to natomiast coś więcej, niż tylko wstępna selekcja między modelami. Buty te bowiem będą odpowiadać za nasze zdrowie podczas aktywności. Muszą być więc trwałe, dobrze trzymać stopę, amortyzować wstrząsy, zapewniać stopie oddychanie i komfort.

Czym więc kierować się, aby sport faktycznie wyszedł nam na zdrowie, a buty leżały idealnie na naszej stopie?

  • Na początku warto uzmysłowić sobie, że podczas biegu nasza stopa przejmuje ciężar dwu- lub nawet trzykrotnie przekraczający ciężar naszego ciała. Buty muszą więc być nie tylko dobrze dopasowane, ale również wytrzymałe tak, aby przetrwały około 1000 km biegu.
  • Running bardzo mocno eksploatuje nasze kości, stawy i mięśnie, dlatego buty powinny amortyzować wstrząsy, chronić stopę w momencie, kiedy stawiana jest na ziemi, prowadzić ją kiedy odbija się od podłoża, a także łagodzić silne naciski na piętę i śródstopie.
  • Dobrze dobrane buty do biegania powinny pełnić taką samą funkcję jak nasze stopy, czyli utrzymywać stabilność ciała, rozkładać równomiernie ciężar naszego ciała i idealnie współgrać ze sobą podczas biegu. Dlatego też wybierając buty warto postawić na najnowsze systemy wykorzystujące poduszki powietrzne, żelowe lub piankowe umieszczane w podeszwie.
  • Podczas wybierania butów do biegania dobrze wiedzieć czy jesteśmy supinatorami, pronatorami czy neutralni. Co to znaczy? Każdy ma swój własny styl stawiania stopy na podłożu. Jedni robią to bardziej do środka- pronatorzy, inni na zewnątrz- supinatorzy, ale są i tacy, którzy układają stopę równomiernie na każdą stronę- neutralni.

Łatwo to sprawdzić patrząc na buty, w których obecnie chodzimy. Jeżeli podeszwa starta jest po zewnętrznej stronie, oznacza to, że jesteśmy pronatorami. W takim przypadku potrzebujemy butów, które zewnętrzną część podeszwy będą miały nieco podniesioną, co naturalnie uniesie tę stronę i wyeliminuje pronację- co w dłuższej perspektywie odciąży nasze stawy i da nam dużo frajdy z biegania. Jak wynika ze statystyk, pronacja znacznie częściej dotyczy kobiet, niż mężczyzn. Dlatego warto ją sprawdzić zanim wybierzemy się do sklepu sportowego lub poprosić sprzedawcę o ocenę i pomoc.

Aby buty biegowe dobrze spełniały swoje funkcje i były idealnie dobrane do naszej stopy, warto kupować je po południu, kiedy nogi są nieco bardziej zmęczone i nabrzmiałe. Powinniśmy mierzyć je zawsze w skarpetkach i zawsze oba, gdyż u większości ludzi stopy delikatnie różnią się między sobą, zarówno budową jak i rozmiarem.

 Pomysł na artykuł zaczerpnięty z bloga adrenaline.pl

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.