Dietetyk podpowie, jak odżywiać się zdrowo

Zachowanie pełni zdrowia jest aspektem, który bez wątpienia każdy z nas chciałby zrealizować i utrzymać jak najdłużej. W tym też celu staramy się wykonywać regularne badania kontrolne, reagować na wszelkie nieprawidłowości w zakresie stanu zdrowia i ogólnie mówiąc dbać o siebie. Coraz częściej jednak specjaliści z zakresu medycyny podkreślają rolę, jaką odgrywa profilaktyka. Samo reagowanie na pojawiające się dolegliwości jest zdecydowanie zbyt późną interwencją, gdyż oznaczają one rozwój choroby. Ważniejsze jest to co zrobić, aby do takiego stanu nie dopuścić. Profilaktyka może być realizowana na bardzo wiele sposobów, jednak kluczowy wśród nich stanowi dieta.

Bardzo często odżywianie się traktujemy jako element zaspokajający uczucie głodu i sprawiający przyjemność z uwagi na pewne doznania sensoryczne, płynące ze spożycia ulubionych dań. Z medycznego punktu widzenia odżywianie się jest jednak przede wszystkim działaniem mającym na celu dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych dla niego składników odżywczych, a w konsekwencji zapewnienie prawidłowego funkcjonowania, pełnej wydajności i stanu zdrowia. W tym kontekście ogromne znaczenie ma więc rodzaj pożywienia jakie dostarczamy wraz z codzienną dietą oraz forma w jakiej zostaje ono podane, czyli nic innego jak obróbka kulinarna.

Niezależnie od stanu zdrowia, czy indywidualnych parametrów masy ciała, istnieje odgórny szereg zasad zdrowego odżywiania się, o których wspomni nam każdy dietetyk i które każdy z nas powinien stosować. Pozwalają one usystematyzować jadłospis, urozmaicić go i dzięki temu dostarczyć odpowiednią ilość energii i składników odżywczych. Pierwszą i najważniejszą z nich jest bez wątpienia regularność spożywania posiłków. Codzienna racja pokarmowa powinna być bowiem rozłożona na 5 mniejszych posiłków, realizowanych w równych odstępach czasowych. W ten sposób regulujemy metabolizm, co oznacza, że unikamy uczucia głodu pomiędzy posiłkami, a tym samym podjadania i zapobiegamy nadmiernemu przyrostowi masy ciała. Kolejną zasadą, o której dietetyk powie, że pozwala na wprowadzenie prawidłowych nawyków żywieniowych jest unikanie wszelkiego rodzaju słodyczy i kalorycznych przekąsek. To właśnie nadmiar cukrów prostych obecnych w żywności jest przyczyną rozwoju nadwagi, cukrzycy, czy też powikłań tych chorób. Równie szkodliwa dla zdrowia jest nadmierna ilość tłuszczu i soli, dlatego też dietetyk będzie nas przestrzegać przed nimi. Podstawę diety mają natomiast stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, chude produkty mleczne, chude mięso, oleje roślinne, warzywa i owoce, które dostarczą nie tylko pełnowartościowych białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych, ale również cennych mikro i makroelementów, biorących udział w wielu procesach organizmu.

Chcąc prowadzić zdrowy styl życia powinniśmy w parze z prawidłowym odżywianiem połączyć regularną aktywność fizyczną. Dzięki temu osiągniemy dobrą kondycję, poprawimy krążenie krwi, ułatwimy utrzymanie należnej masy ciała i zadbamy o dobre samopoczucie.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.