Dobór kamery do monitoringu

monitoring_cctvJeśli liczyć w latach, okaże się że wcale nie tak odległe są czasy, kiedy wybór kamer do nadzoru pomieszczeń i przestrzeni wokół chronionych budynków był zaledwie skromny. Sam fakt uruchomienia takiego monitoringu często zaślepiał właścicieli obiektu, którzy nie zwracali wystarczającej uwagi na to, jakie faktyczne parametry użytkowe ma zakupiony przez nich sprzęt. Przy dzisiejszych wymogach wobec procedur nadzoru i ochrony to stan faktyczny nie do przyjęcia – wiedzą o tym chyba wszyscy zainteresowani efektywnością takich zabezpieczeń.

Na co należy zwracać uwagę planując takie inwestycje? Przede wszystkim na dobór urządzeń odpowiednich do warunków klimatycznych i oświetleniowych; z całą pewnością warto inwestować w kamery kolorowe o dualnym przetworniku, pozwalające na przejście do obrazu monochromatycznego w nocy lub w słabych warunkach oświetlenia – oczywiście wybór ten dotyczyć może miejsc, gdzie oświetlenie bywa i dobre i słabe; obszary o stale złym oświetleniu warto od samego początku przypisywać kamerom monochromatycznym. Kamery o najwyższej klasie wykonania zwykle posiadają szereg nastaw regulacyjnych, pozwalających najlepiej dostosować kamerę do warunków pracy; oczywiście parametrem „nieustawialnym” jest tu zakres temperatur roboczych, pozwalających na efektywne użytkowanie monitoringu CCTV.

Kolejnym istotnym parametrem dla kamery jest rodzaj przetwornika – współcześnie oferowane kamery przemysłowe posługują się przetwornikami w technologiach CCD, CMOS lub najbardziej zaawansowanymi DSP. Pierwsze charakteryzuje duża wrażliwość na światło, drugie spotykamy przede wszystkim w rozwiązaniach zminiaturyzowanych, trzecie zaś popisują się najwyższym zakresem dynamiki – czyli sprawdzają się szczególnie dobrze w obszarach, gdzie istnieje potrzeba rejestrowania obrazów o wysokiej dokładności. W zakresie danych opisujących parametry rozdzielczości kamer przemysłowych stosowanych odpowiednio do wymogów rozdzielczości, mówimy o rozdzielczościach niskiej, standardowej, podwyższonej oraz o kamerach megapikselowych odpowiednio w przedziałach do 380, 480, 600 i ponad 700 linii telewizyjnych. Oczywiście zwracamy też baczną uwagę na czułość i warunki oświetleniowe, jakich użyto do tego pomiaru. Ważne jest sprawdzenie poziomu szumów generowanych w przetworniku i nabycie wiedzy o rozmiarach przetwornika – na podstawie takich informacji możemy najtrafniej dobrać obiektywy. Z obiektywami związanych jest wiele elementów automatyki w kamerach – może być to na przykład automatycznie ustawiana przysłona (tzw. Auto Iris), migawka automatyczna lub ręczna, dostrajanie szumu sygnałowego, regulowana wartość kompensacji podświetlenia czyli światła tylnego. Podobnie jak w aparatach fotograficznych, regulowany jest też balans bieli.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *