Jogging na zdrowie

Jogging to doskonały sport dla młodszych i starszych. Docenili go już dawno Amerykanie. W Nowym Jorku biegacze masowo zapełniają parki. Biega też coraz więcej Polaków. Nic w tym dziwnego, gdyż korzyści zdrowotnych, jakich biegając dostarczamy organizmowi, jest co niemiara.

Powody, dla których ludzie decydują się rozpocząć swoją przygodę z bieganiem mogą być różne. Dla wielu pań zapewne główną motywacją będzie schudnięcie. Pod tym względem, regularne uprawianie tego sportu, może dawać naprawdę niezłe rezultaty. Wystarczy wspomnieć, że biegając 30 minut w tempie 10 km/h, zużywasz około 350-450 kalorii. Dzięki joggingowi możemy również poprawić kondycję i ogólny stan zdrowia. Decyzja o rozpoczęciu biegania może towarzyszyć decyzji o rozpoczęciu nowego okresu w życiu. Jeśli chcemy coś zmienić, odbudować, stać się lepszym i nauczyć się różnych rzeczy o sobie i świecie, jogging może pomóc nam osiągnąć zamierzony cel. To co na pewno zyskamy, to dotleniony umysł i energię do działania.

Jak się przygotować?

Jogging to sport stosunkowo prosty. Żeby jednak w wyniku biegania nie nabawić się kontuzji, należy się odpowiednio przygotować. Zanim wybiegniemy z domu, powinniśmy zadbać o nasz strój. Warto zaopatrzyć się w dobre buty sportowe. Obuwie musi być dopasowane do kształtu stopy oraz powinno amortyzować wstrząsy. Ubranie najlepsze będzie luźne, ponieważ podczas wzmożonego pocenia się tylko taka odzież pozwoli skórze swobodnie oddychać.

Gdzie i kiedy biegać?

Ważny jest wybór miejsca do biegania. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż asfaltowe drogi, jest wybór leśnych ścieżek lub alejek parkowych. Tam możemy bowiem oddychać czystym powietrzem. W przypadku parku dobrze jest zapoznać się z obowiązującym w nim regulaminem. W niektórych miejscach ze względu na bezpieczeństwo spacerujących bieganie jest zabronione lub też dozwolone tylko w określonych godzinach. Najlepszy do biegania jest ranek. Podobno o godzinie 6 powietrze zawiera w sobie najwięcej tlenu. Dzięki porannemu joggingowi możemy rozbudzić się i zdobyć energię na cały nowy dzień.

Co jeść?

Jeśli chcemy regularnie uprawiać jogging, powinniśmy zadbać o naszą dietę. Najlepszym źródłem energii są węglowodany. Znajdziemy je w musli, pełnoziarnistym pieczywie, ryżu i makaronach. Warto sięgać również po świeże warzywa i owoce. Dzięki temu dostarczymy naszemu organizmowi odpowiednich witamin i składników mineralnych. Powinniśmy spożywać też produkty mleczne. Zawierają one bowiem wapń, który jest niezbędny do właściwej pracy mięśni i pomaga utrzymać mocne kości.

Jak biegać?

Ważne jest również to, jak biegamy. Warto robić to właściwie. Jeśli Twoja kondycja jest w kiepskiej formie lub dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z joggingiem i Twój organizm nie jest przyzwyczajony do intensywnego wysiłku, nie powinnaś się przeforsowywać. Najlepiej gdy bieg będziesz przeplatać z marszem. Specjaliści zalecają zaczynać od interwału – 4 minuty marszu na 2 minuty biegu. Następnie należy zwiększyć czas biegu, by w końcu wyeliminować marsz i biegać cały przewidziany dystans bez przerwy. Poza tym każdy amator joggingu powinien mieć ze sobą butelkę wody mineralnej. Podczas biegania organizm traci duże ilości wody. Dlatego jej uzupełnianie jest niezbędne, zwłaszcza, jeśli temperatura powietrza jest wysoka. Niezwykle ważne jest też odpowiednie oddychanie. Rób to wolno, rytmicznie i głęboko. Oddychaj przeponą i nie garb się! W ten sposób zwiększysz ilość tlenu, który trafia do Twojego mózgu. Po zakończonym biegu konieczny jest stretching. Ponadto w joggingu jak we wszystkim, ważna jest systematyczność. Dobrze jest biegać, kiedy mamy czas i nie jesteśmy zmęczeni. Może to być trzy razy w tygodniu lub jeden raz na przykład w sobotę rano. Najważniejsze, by robić to regularnie.

Dlaczego warto uprawiać jogging?

Korzyści zdrowotnych z joggingu jest co niemiara. Biegając regularnie, poprawisz krążenie krwi oraz pracę płuc. Sport ten świetnie wpływa też na urodę. Skóra lepiej ukrwiona i dotleniona, to skóra piękniejsza. Bieganie jest znakomite nie tylko dla naszej kondycji fizycznej, ale też psychicznej. Jogging to taki zastrzyk pozytywnej energii. Sport ten zmniejszy ospałość i sprawi, że będziesz miała więcej sił do radzenia sobie z codziennymi problemami i przeciwnościami losu. Ponadto uprawianie joggingu uszczęśliwia! A to za sprawą endorfin, neuroprzekaźników, które wydzielają się w mózgu podczas wysiłku fizycznego. „Hormony szczęścia” – te same, które wytwarzane są gdy jemy czekoladę – działają przeciwbólowo, zmniejszają niepokój i doskonale wpływają na nasze samopoczucie. Biegając wzmacniasz układ nerwowy oraz zwiększasz swój potencjał umysłowy. Poza tym udowodniono, że ruch na świeżym powietrzu wzmacnia system immunologiczny. Gdy będziesz systematycznie biegać uodpornisz więc organizm, zahartujesz go i będziesz rzadziej chorować.

Biegać samemu czy w towarzystwie?

Niektórzy lubią biegać sami, inni wolą w towarzystwie. Plusy ma jedna i druga opcja. Gdy biegniemy w towarzystwie, możemy się wzajemnie motywować. Jest to niezwykle pomocne, zwłaszcza gdy głównym celem naszej aktywności jest odchudzanie. Bieganie samotne natomiast sprzyja koncentracji i wyciszeniu. To jest czas, który poświęcamy tylko i wyłącznie sobie. Gdy mamy jakiś problem, czasem wystarczy rundka wokół własnego osiedla, by pozbierać myśli i po powrocie ze zdwojoną energią zabrać się do działania. Niektórym w bieganiu pomaga ulubiona muzyka grająca w odtwarzaczu mp3. Można również połączyć rozwój fizyczny z rozwojem intelektualnym i podczas biegu słuchać audiobooka na przykład z nauką języka obcego.

Gotowa do startu? Start! 

Jogging może uprawiać każdy, niezależnie od miejsca zamieszkania, wieku, płci i stanu portfela. Korzyści zdrowotnych płynących z biegania, jest multum. Najlepiej sama się o tym przekonaj. Poczujesz napływającą energię i uzależniające uczucie wolności. Gotowa do startu? Start!

 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *