Mój najgorszy koszmar w drodze – zgubienie koła!

felgi aluminiowe
felgi aluminiowe

Czy wybuch opony ciężarowej jest groźny?

Opona ciężarowa jest o wiele, wiele bardziej obciążona od zwykłej – w samochodzie osobowym czy motocyklu. Przenosi dużo większe obciążenia. Opona ciężarowa – w porównaniu do „zwykłej” robiona jest ze specjalnej mieszanki gumy.

Od lat pracuję w transporcie, a moim najgorszym koszmarem jest utrata koła w trasie. Słyszałem o tym od innych nieszczęsnych kierowców, ale jak dotąd, miałem szczęście – a to dzięki właściwej pielęgnacji kół i opon mojej ciężarówki.

Jazda na felgach aluminiowych

Spójrzmy prawdzie w oczy. Koła (a dokładnie opony ciężarowe) to jedyny element mający styczność z asfaltem, utrzymujący nas w ruchu. Są tym, co sprawia, że ​branża transportowa jest coraz bardziej popularna i są one prawdopodobnie najbardziej przepracowanymi częściami naszych ciężarówek. Odgrywają także kluczową rolę w utrzymywaniu nas na drodze. Naprawdę zasługują na szczególną uwagę. Przez cały czas trzeba mieć pewność, że jesteśmy  bezpieczni, a nasze ogumienie sprawne technicznie. Wybuch opony ciężarowej podczas dużej prędkości na autostradzie prawdopodobnie uszkodzi nasze felgi aluminiowe.

Agencja Standardów dla Pojazdów (DVSA) wydała niedawno zestaw wytycznych mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa kół. Mówią one, że dwiema głównymi przyczynami utraty koła podczas podróży są złe jakościowo części zamienne i mechanizm mocujący koło obluzowuje się po początkowym dokręceniu. Wytyczne DVSA mówią, że właściwa konserwacja kół w celu zapewnienia ich bezpiecznego zamocowania jest istotną częścią konserwacji pojazdów i może pomóc kierowcom uniknąć tego przerażającego i często śmiertelnego doświadczenia, jakim jest utrata koła.

Jakie są zalecenia DSVA?

Nawet doświadczeni kierowcy, którzy spędzili lata na transporcie, muszą pamiętać o najlepszych praktykach. Oto główne zalecenia:

  1. Zawsze, gdy koła są ponownie montowane (po zmianie w ciężarówce opon / wymianie hamulców itp.) upewnij się, że jest nałożona lekka warstwa oleju na wszystkie gwinty mocujące koła, jak również na nakrętkę.
  2. Do dokręcania śrub kół używaj tylko skalibrowanego klucza dynamometrycznego. Nigdy nie używaj długiego drążka ani narzędzi elektrycznych do końcowego dokręcania.
  3. Dokręcać tylko zgodnie z zalecanym przez producenta momentem obrotowym i we właściwej kolejności. W przypadku braku sekwencji, stopniowo dokręcaj nakrętki o średnicy przeciwnej do momentu, aż wszystkie zostaną bezpiecznie dokręcone.
  4. Zawsze sprawdzaj, czy nie ma pęknięć w kołach ciężarówki (zarówno oponach jak i felgach). Wymień wszystkie koła, w których istnieje podejrzenie uszkodzenia.

    alufelgi

    alufelgi

  5. Upewnij się, że nie ma zniekształceń ani zużycia w miejscach osadzenia kół i nakrętek oraz w okolicy. Niewłaściwe lub nadmierne dokręcenie stożka lub zestawu sferycznego może zniekształcić krawędź gniazda, co wpłynie na właściwe osadzenie bliźniaczych kół. Wymień, jeśli istnieje podejrzenie uszkodzenia.
  6. Wszystkie części montażowe muszą być dokładnie sprawdzone, aby upewnić się, że nie ma korozji, uszkodzeń ani zabrudzeń.
  7. Unikaj lakieru na powierzchniach części, ponieważ farba mięknie pod wpływem ciepła, ciepło generowane podczas hamowania lub jazdy może zmniejszyć wydajność i luzowanie mocowania koła!
  8. Wszystkie elementy mocujące koła powinny być sprawdzane na początku każdej naprawy. Do przeprowadzenia kontroli użyj skalibrowanego klucza dynamometrycznego lub innego odpowiedniego sprzętu. Jeśli taka kontrola zostanie dodana do zadań „obchodu” kierowców, upewnij się, że są odpowiednio przeszkoleni.
  9. Zwróć uwagę na nakrętki kół, które wielokrotnie poluzowały się. Jeśli jest to normalne zjawisko, sprawdź przyczyny i podejmij odpowiednie działania, aby rozwiązać problem.
  10. Koła muszą być konserwowane i serwisowane wyłącznie przez personel przeszkolony do tego celu. Wszystkie procedury konserwacji, wymiany itp. Muszą być rejestrowane i zapisywane.

 

opony

opony ciężarowe

Większość kierowców i operatorów uczestniczących w transporcie ma świadomość tych zaleceń. Następnie, jeśli mamy naciskać na czas, istnieje pokusa, aby pominąć niektóre z tych podstawowych kontroli. Ale jeśli pamiętamy, że nasze bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych użytkowników dróg jest najważniejsze! Trzymając się tych kilku wytycznych, transport będzie o wiele bezpieczniejszy!

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.