Otręby – jedzmy na zdrowie

Zdrowa żywność cieszy się dzisiaj rosnącą popularnością, coraz więcej konsumentów ma świadomość wpływu, jaki prawidłowe odżywianie ma na stan naszego zdrowie i ogólne samopoczucie. Również w Polsce panuje moda na zdrowe odżywianie, z czego należy się cieszyć.

Jednym z produktów, które wymienia się zawsze w kontekście zdrowej diety, dbałości o linię są otręby, które są cenione za bogactwo błonnika i źródło wielu witamin i minerałów. O właściwościach błonnika i jego wpływie na organizm człowieka wiedzą chyba wszyscy. Przede wszystkim pomaga usunąć z przewodu pokarmowego resztki pokarmów, tym samym usprawnia i reguluje pracę tego przewodu, przyspiesza przemianę materii i wspomaga cały proces trawienia.

Osoby dbające o linię spożywają produkty bogate w błonnik, jak właśnie otręby (pszenne, żytnie, orkiszowe, owsiane), wiedząc, że jego zaletą jest szybkie dawanie uczucia sytości poprzez pęcznienie w żołądku. Z tego względu otręby pomagają ograniczyć porcje spożywanego jedzenia i tym samym utrzymać dobrą wagę.
Jednak otręby to produkt nie tylko przeznaczony dla osób będących na diecie. Z uwagi na swoje właściwości oczyszczające, regulujące poziom cholesterolu w organizmie, regulujące ciśnienie są polecane wszystkim zdrowym osobom. Można je dodać do jogurtu, ciasta naleśnikowego, domowego ciasta czy pasztetu, a także na przykład użyć ich jako panierki do mięsa.

Ważne jest jednak to, by spożywając otręby mieć świadomość pewnych ograniczeń i przeciwwskazań do ich spożywania. Przede wszystkim otręby – właśnie ze względu na wysoką zawartość błonnika – nie są wskazane dla osób ze stanami zapalnymi układu pokarmowego, z wrzodami, a także anemią. Otręby powodują zmniejszenie wchłaniania się w organizmie cennych składników, takich jak żelazo i wapń, dlatego trzeba uzupełniać dietę o produkty bogate w te elementy.

Dla zdrowego człowieka zalecana dawka dzienna otrąb wynosi do 3 łyżeczek dziennie. Większe spożycie może prowadzić do zaparć i innych dolegliwości. Jeśli wcześniej nie spożywaliśmy otrąb, trzeba wprowadzać je do codziennej diety stopniowo, najlepiej od jednej łyżeczki, przyzwyczajając organizm do zwiększonej dawki błonnika.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.