Outsourcing – czy ma sens?

Outsourcing  to coraz bardziej popularna w naszym kraju usługa, która jest elementem nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. Każdy kto chce prowadzić biznes na najwyższym poziome powinien rozważyć , jakie zalety ima i jakie korzyści może mu przynieść skorzystanie z usług outsourcingowych. Słowo outsourcing już na dobre zadomowiło się w naszym języku jednak pochodzi ono z języka angielskiego i stanowi zlepek trzech słów: outside-resource-using. Najprościej mówiąc jest to skorzystanie z pomocy zewnętrznego partnera zadań, które nie są związane z podstawowej działalności firmy, czyli zadań, które w danej firmie należy wykonać, ale nie są one zazwyczaj źródłem zysku i prestiżu. Skorzystanie z usług outsourcera pozwala zatem skupić się na tym co dla danej firmy jest najważniejsze, czyli na podstawowej działalności.

Outsourcing – trochę historii…

Koncepcja outsourcingu powstała już na początku XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Dokładnie w 1923 roku Henry Ford wypowiedział słynne do dziś zdanie: „Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my”. Samo pojęcie outsourcingu zostało użyte po raz pierwszy już w 1979 r. i odnosiło się do kupowania niemieckich projektów przez brytyjski przemysł motoryzacyjny. Od tego czasu koncepcja outsourcingu rozwija się coraz intensywniej i obecnie praktycznie nie jest możliwe działanie jakiegokolwiek przedsiębiorstwa bez korzystania z usług outsourcingowych.

Outsourcing – rodzaje
Outsourcing to bardzo pojemne pojęcie i może ono pomieścić w sobie usługi dedykowane dla różnych branż. I tak wśród usług outsourcingowych wymienić można m.in.:

  • outsourcing finansowy,
  • outsourcing sprzedaży,
  • outsourcing IT/telekomunikacyjny,
  • outsourcing nieruchomości,
  • outsourcing marketingu,
  • outsourcing HR.

Każdy z tych rodzajów usług outsourcingowych ma swoje specyfikę i jet niezmiernie przydatny w rożnego rodzaju przedsiębiorstwach.

Outsourcing IT – czy na pewno konieczny?

Outsourcing IT należy do najprężniej rozwijających się usług outsourcingowych, jest to doskonałe narzędzie dla firm, które maja zarówno kilka czy nawet kilkadziesiąt komputerów. A czym, tak naprawdę zajmują się opiekuni formowego IT? Praktycznie wszystkim! Od poczty elektronicznej, łącze internetowe, stacje robocze, po firmowa sieć, serwery i oprogramowanie. Biorąc pod uwagę fakt, że praktycznie żadna firma nie może dziś działać bez sprawnego sprzętu IT to można się zorientować, że na usługi tego typu jest coraz większe zapotrzebowanie.

Ale czy nie lepiej zatrudnić informatyka na etacie?


Wiele osób może zdać sobie pytanie czy jest sens angażować zewnętrzną firmę i powierzać jej firmowe zadania, poniekąd być narażonym na wypływ firmowych danych, a nie zatrudnić informatyka na etacie? Jednak jak pokazują dane i zdrowy rozsądek skorzystanie z usług outsourcingowych w zakresie IT jest zdecydowanie bardziej opłacalne, niż zatrudnienie informatyka na etacie. Jest to spowodowane między innymi tym, że zespół jest bardziej wydajny, pracuje 24 godziny na dobę, podczas gdy pracownik jedynie 40 godzin na tydzień. Przy mnogości rozwiązań informatycznych i coraz większej ilości różnego rodzaju oprogramowania niemożliwe jest również by jeden pracownik znał się na wszystkich zagadnieniach informatycznych. Zespół tworzy kilku,a nawet kilkunastu specjalistów, którzy łącznie mają ogromną wiedzę i doświadczenie W związku z tym jeden pracownik nie jest co zrozumiałe konkurować z nimi.

Outsourcing IT – zalety


Można się zastanowić co można zyskać zatrudniając firmę – opiekuna dla firmowego IT. Otóż zalet jest niewątpliwie bardzo wiele. Wśród nich na pierwszym miejscu najczęściej wymieniany jest spadek kosztów ponoszonych przez firmę. Jest to niewątpliwie jedna z ważnych zalet korzystania z outsourcingu IT, zalet jak się wydaje są również inne często może i ważniejsza. np. taka jak lepsze funkcjonowanie firmowego IT, lepsza efektywność pracy, bardziej wydajne rozwiązywanie zadań przez pracowników, jak również dostęp do nowoczesnych rozwiązań i wiedzy z zakresu IT.

Outsourcing IT – czy ma jakieś wady?

Jak się niektórym może wydawać outsourcing to wypływanie ważnych informacji o firmie na zewnątrz. Jednak nie jest to prawda, bowiem opiekun od IT, jak i każdy inna firma świadcząca jakąkolwiek usługę outsourcingową jest prawnie zobowiązana do utrzymywania tajemnicy firmowej. Inny zarzut, również nieprawdziwy, to sądzenie, ze firma outsourcingowa nie będzie tak zaangażowana w rozwiązywanie problemów, jak dajmy na to jej pracownik,. Nie jest to jednak opinia zgodna z pardą , bowiem każda firma świadcząca usługi outsourcingowe stara się by jak najlepiej wykonywać swoje usługi, ponieważ w każdym momencie może zostać zmieniona na inną. Więc strata byłaby tu obopólna.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *