Trudności w pracy pedagoga

Pedagog jako…?

Typowe oczekiwanie społeczne dotyczące pedagogów jest takie, że mają to być osoby pracujące z pasją i powołaniem. Jest to piękna idea, ale tylko ci, którzy ten zawód realizują, wiedzą z czym wiąże się codzienna praca pedagoga; zwłaszcza pedagoga szkolnego lub wychowawcy klasy.

Praca z dziećmi i nad dziećmi wymaga wysiłku, kreatywności oraz determinacji i znajomości podstawowych procesów rozwoju, funkcjonowania w grupie. Dzieci będące pod opieką pedagoga szkolnego borykają się z różnymi zaburzeniami rozwojowymi lub problemami w domu, które zawsze odbijają się na jego funkcjonowaniu w szkole. Bójka lub pyskówka z kolegami rzadko jest dziełem przypadku, zwykle stoi za tym poważniejszy powód. Ale trudnością jest nie tylko zachowanie ucznia – stają się nią również reakcje rodziców.

Trudność 1: zebrania

Uczniowie kojarzą zebrania szkolne z konsekwencjami po powrocie rodziców. Nie zawsze rola nauczyciela polega na tym, aby przekazać negatywne uwagi – często są to sprawy organizacyjne, propozycje zajęć pozalekcyjnych oraz informacje o indywidualnych postępach w pracy uczniów. Jednak również dla niektórych nauczycieli może być to sytuacja stresogenna.

Obawa przed prowadzeniem zebrania dla rodziców jest naturalna – przewidujemy niewygodne pytania, przykre komentarze, czujemy się niepewnie stojąc samotnie przed grupą. Warto jednak potraktować tę sytuację jako prezentację lub wystąpienie publiczne i odpowiednio się do niego przygotować. Taką możliwość daje warsztat w JPB, na którym nauczyciele poznają kroki przygotowania do zebrania oraz tajniki przekazywania negatywnych wieści w odpowiedni sposób.

Trudność 2: trudni rodzice

Radzenie sobie z trudnymi klientami, uczniami, ale także rodzicami należy do sztuki. Często zależy od siły charakteru, zdecydowania oraz autorytetu, jaki ma osoba postawiona w takiej sytuacji. Jest wiele technik komunikacyjnych, które naprawdę warto poznać, aby nie tylko poczuć się pewnie i komfortowo, ale także przeprowadzić satysfakcjonującą rozmowę o trudnych sprawach.

Większość rodziców nie chce przyznać, że ich dzieci popełniają błędy. Winą obarczają nauczycieli lub pedagoga, który wyciąga problematyczne kwestie na światło dzienne. Jednak ukrywanie problemów nie prowadzi do ich rozwiązania, a konstruktywna rozmowa może w tym zdecydowanie pomóc. Dlatego warsztat z prowadzenia trudnych rozmów może być pierwszą pomocą dla pedagogów niepewnych siebie lub dopiero rozpoczynających swoją karierę.

Trudność 3: wypalenie zawodowe

Stan wypalenia zawodowego może dotknąć pracowników w każdej branży. Cel przestaje być istotny, praca zdaje się coraz bardziej bezsensowna, a wykonywane zadania: uciążliwe. W pracy pedagoga jest to stan, który rzutuje na samopoczucie całego zespołu – zarówno pracowników, jak i uczniów. Czy jest jakiś sposób, aby temu zapobiec? Co może zrobić osoba, która czuje, że praca przestała dawać jej satysfakcję?

Jedną z recept jest coaching dla nauczycieli. Aby sprawdzić, jak działa, warto udać się na warsztat JPB prowadzony przez pedagoga i trenerkę biznesu, która w swojej pracy doświadczyła wielu różnorodnych sytuacji i może podzielić się bogatym doświadczeniem. W trakcie warsztatu uczestnicy poznają podstawowe założenia coachingu, nauczą się weryfikować swoje cele oraz przygotować do planowania pracy w taki sposób, aby przynosiła wymierne efekty i dawała indywidualną satysfakcję.

Gdzie szukać pomocy w trudnościach?

Wszystkie powyższe zagadnienia z chęcią przedyskutujemy i przećwiczymy w zajęciach praktycznych w JPB. Zapraszamy serdecznie po szczegóły na stronę internetową http://www.jpb.pl oraz pod nowy adres na ul. Żurawią 6/12 lok. 314 (III piętro). Opiekunie, wychowawco, pedagogu, nauczycielu – nie jesteś sam. Na szczęście opracowano już metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w Twoim zawodzie. Podzielimy się nimi i udzielimy wsparcia w atmosferze zrozumienia i profesjonalnego doświadczenia. Serdecznie zapraszamy!

 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *