User experience w sklepach internetowych

Shopping Online Shopaholics E-Commerce E-Shopping Concept

Na początek artykułu należałoby wyjaśnić czym jest user experience. Termin ten używa się w przypadku wszystkich aplikacji sieciowych. W dosłownym tłumaczeniu oznacza doświadczenie użytkownika. Jak to rozumieć? Każdy użytkownik, w sieci przegląda setki, jak nie więcej stron internetowych, sklepów internetowych, w ciągu roku. Serfując, w sieci nabiera pewnego doświadczenia, np.: gdzie zazwyczaj może spodziewać się nawigacji, w serwisie internetowym, informacji kontaktowych itd.

Sklepy internetowe są specyficzną gałęzią świata webowego, a to oznacza, że doświadczenia użytkowników będą bardziej szczególne i w tym artykule opiszę kilka takich doświadczeń.

Jednym z głęboko zakorzenionych standardów związanych ze sklepami internetowymi jest pozycja koszyka. Widziałeś kiedyś koszyk po lewej stronie. Może i tak, ale na pewno spodziewałeś się go po prawej. Orientacja koszyka po prawej stronie serwisu internetowego jest oczywista. Standard ten jest był tak często powielany, że nie wyobrażamy sobie innej pozycji i innego oznaczenia dla tego elementu sklepowego.

Mniej restrykcyjne doświadczenia mamy z wyszukiwarką sklepową. O ile pozycja koszyka w e-commerce jest z góry sztywno ustalona, pasek z wyszukiwarką powinien znajdować się u góry strony. Tam go szukamy najczęściej.

Kolejnym ciekawym standardem wypracowanym na przestrzeni lat to zakładki związane z wysyłką, płatnościami i regulaminem Tych zdecydowana większość z nas szuka w stopce strony. Mało tego część z nas nie znajdując tych zakładek na dole strony opuszcza sklep (np.: gdy zależy nam na sprawdzeniu terminu realizacji, albo konkretnej metody płatności).

Jest jeszcze jedno ciekawe doświadczenie, które warto stosować na swojej stronie. Są nimi filtry produktów. Czyli zawężanie listy produktów marką, ceną czy nawet rozmiarem. Te użytkownicy preferują tylko po lewej stronie serwisu e-commerce, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych z odzieżą. Dodatkowo mechanizmy te powinny znajdować się od razu przy liście produktów.

Ostatnim elementem który przedstawię jest lista kategorii sklepu internetowego ta według użytkowników ma dwojakie położenie. Większość z nas szuka listy kategorii na górze, w poziomym menu lub po lewej stronie sklepu internetowego, z zaznaczeniem, że wygodniej obsługiwać jest poziome menu.

To na tyle z zestawienia doświadczeń użytkowników sklepów internetowych. Jeżeli macie jakieś swoje utarte schematy, których oczekujecie przeglądając sklepy internetowe, opiszcie je w komentarzach.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.