Wózki widłowe

Wózek widłowya
Wózek widłowya

Wózki widłowe czyli wózki jezdniowe podnośnikowe to mechaniczne pojazdy kołowe, które wykorzystują napęd silnikowy. Ich specyfiką jest odpowiednie przystosowanie do przewozu rożnych materiałów nawet do kilkudziesięciu ton. Spełniają przede wszystkim swoje funkcje w magazynach, fabrykach oraz portach przy pracach rozładunkowych. Towar przeznaczony do przewozu najczęściej jest umieszczany na paletach.

Pierwsze wózki widłowe pojawiły się na rynku w latach dwudziestych XIX wieku. Ich pionierami były takie firmy, jak Clark oraz Yale&Towne Manufacturing. Obecnie rynek oferuje bardzo szeroki zakres wózków w zależności od terenu, po jakim mają się przemieszczać, jak również od tonażu, z którym muszą sobie poradzić.

Budowa wózków widłowych

Wózki charakteryzują się zwartą budową. Posiadają ramy, które zostały wykonane ze stali, również podwozie, która składa się z trzech lub czterech kół. Ich liczba zależy od ostatecznego zastosowania wózka. Silnik może być zasilany benzyną lub gazem. Może być także zasilany olejem napędowym. Jeżeli pojazd służy przede wszystkim do użytku na hali, wtedy preferowany jest wózek elektryczny zasilany akumulatorami. Tylna część wózka jest wyposażona w przeciwwagę, czyli dodatkowe obciążenie, które wpływa na zachowanie równowagi przez pojazd. Pionowo zamocowany maszt umożliwia opuszczanie oraz podnoszenie towaru na palecie. Widły są wykonane z jednolitego fragmentu stali i przybierają postać litery L. Są poruszane dzięki zamontowanemu łańcuchowi. W zależności od potrzeb można również zamocować chwytniki, które świetnie sprawdzają się w przypadku beczek, czy pługów służących do odśnieżania. Karetki również są wykonywane ze stali i przymocowane do masztu, dzięki czemu istnieje możliwość zamontowania kraty ochronnej oraz wideł. Wspomniana krata jest zabezpieczeniem operatora pojazdu przez ewentualnym zsunięciem się w jego stronę ładunku. Klatka bezpieczeństwa wykonana z metalu zabezpiecza kierującego pojazdem przez rzeczami, które mogą spaść z góry. Kabina jest wyposażona w kierownicę, dźwignie oraz pedały. Może przybierać formę otwartą lub zamkniętą.

Kierowanie wózkiem widłowym

Wózki widłowe steruje się dzięki wykorzystaniu układu jezdnego. Można również manewrować masztem oraz widłami. Sterowanie jednak przypomina sposób obsługiwania samochodów. Wykorzystuje się w tym celu kierownicę, jak również pedał hamulca oraz gazu. Zdarza się również czasem konieczność skorzystania ze sprzęgła. Wszystko zależy od układu napędowego, który znajduje się w danym modelu. Może to być bowiem skrzynia biegów ze sprzęgłem ciernym albo hydrokinetycznym lub przekładnia hydrostatyczna, czy hydrokinetyczna. Większość modeli jest jednak wyposażona w dwa biegi, wolny oraz szybki w kierunku jazdy do przodu oraz do tyłu. Należy mieć na uwadze, że wózek jest często bardziej zwrotny niż samochód. Dzięki niemu można dokonywać precyzyjnych i dokładnych manewrów nawet na niewielkiej i ograniczonej przestrzeni. Należy mieć na uwadze podczas prowadzenia środek ciężkości, ponieważ zbyt szybkie manewry z ładunkiem mogą zakończyć się wypadkiem. Takie manewry są surowo zabronione i niedozwolone.

Przewóz ładunku wózkiem widłowym

Prawidłowy załadunek to umieszczenie towaru na widłach wyprostowanych, które znajdują się w pozycji równoległej do podłoża. Należy w tym celu podnieść ładunek na wysokość około 30 cm. Następnie nachyla się maszt w stronę operatora, podjeżdża do miejsca załadunku, podnosi wskazaną paletę, prostuje maszt, opuszcza widły i odjeżdża od umiejscowionej palety. Ostatni element procedury wiąże się z opuszczeniem wideł. Jeżeli pragnie przeprowadzić się rozładunek towaru, należy wykonać wyżej wspomniane operacje, jednak w kolejności odwrotnej.

Wózki widłowe oferowane na rynku posiadają bardzo dużą rozbieżność w kwestii udźwigu. Standardowe najczęściej posiadają zakres od kilkuset kilogramów do nawet pięciu ton. W przypadku bardziej specjalistycznych udźwig może dochodzić nawet do 50 ton. O wszystkim decyduje konstrukcja pojazdu oraz jego parametry. Wszystkie informacje na temat możliwości pojazdu oraz jego specyfikacja znajdują się w zamieszczonej instrukcji jego obsługi, którą do wózka dołącza producent lub w DTR, czyli Dokumentacji Techniczno- Ruchowej danego modelu.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *