Zawiesia cięgnowe – rodzaje i funkcjonalność

zawiesia linowe
zawiesia linowe

Konieczność podniesienia ładunków oraz ich przetransportowania na niewielką odległość w obszarze pracy to sytuacja powszechna we wszystkich niemal branżach przemysłu oraz transportu. Potrzeba taka istnieje zarówno w procesach technologicznych, jak i podczas rozładunku czy załadunku materiałów i towarów różnego typu. W pracach tych wykorzystuje się specjalistyczny osprzęt – urządzenia dźwignicowe oraz ich wyposażenie.

Najpowszechniej używanym osprzętem dźwignicowym stosowanym podczas transportu są zawiesia cięgnowe. Ich nazwa jest pochodną konstrukcji, na którą składają się odcinki materiałów takich jak łańcuch stalowy, lina stalowa bądź tkanina wykonana z tworzyw sztucznych takich jak np. poliester. Odcinki te są z jednej strony połączone ogniwem zbiorczym, dzięki któremu całość zawiesia można zamocować na haku dźwignicy.

Zawiesia cięgnowe zakończone hakami stosowane są wszędzie tam, gdzie ładunek można podczepić z zastosowaniem jego elementów konstrukcyjnych czy punktów zaczepienia. W przypadku ładunków, które takich punktów nie mają, stosuje się rozwiązania uwzględniające ich bezpieczne przenoszenie. Takimi rozwiązaniami w obszarze zawiesi transportowych są zawiesia pętlowe oraz zawiesia o obwodzie zamkniętym. Cięgna zawiesi pętlowych mają w zakończeniu pętle zamiast haków, natomiast zawiesie o obwodzie zamkniętym to jedna zamknięta pętla, której używa się poprzez opasanie ładunku.

Zawiesia cięgnowe są najbardziej uniwersalne, można je również bez problemu wyposażyć w uchwyty przystosowane do ładunków określonego typu – np. uchwyty do blach, uchwyty do beczek czy uchwyty magnetyczne. Zawiesia pętlowe oraz te o obwodzie zamkniętym stosuje się najczęściej do transportowania elementów długich bądź o okrągłym przekroju. Używa się ich np. do transportu rur, kształtowników, prętów, wałów korbowych oraz innych ładunków o zbliżonym kształcie.

Zawiesia pętlowe oraz zawiesia o obwodzie zamkniętym wykonane z tkanin sztucznych to doskonałe rozwiązanie w przypadku ładunków, których powierzchnia jest bardzo podatna na uszkodzenia i zarysowania. Zawiesia linowe, szczególnie pętlowe, są z kolei nieodpowiednie do przenoszenia ładunków o ostrych krawędziach. Może wówczas dojść do uszkodzenia pojedynczych splotów liny, a tym samym znacznie osłabienie jej wytrzymałości.

Wszystkie rodzaje zawiesi musza być regularnie sprawdzane pod kątem uszkodzeń, które mogą w nich powstać w czasie eksploatacji. Kontrola ta objęta jest przepisami, w celu zagwarantowania bezpieczeństwa osób używających zawiesi w codziennej pracy.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.