Słownik SEO

A


  • AdWords – reklama w najpopularniejszej wyszukiwarce, jaką jest Google, to boksy reklamowe, wyświetlające link do Twojej strony internetowej.
  • Alt – alternatywny opis obrazków.
  • Anchor Text (AT) – tekst wyświetlający się jako link.
  • Atrybut „nofollow” – zabrania wyszukiwarkom korzystania (tj. indeksowania) jakichkolwiek linków wychodzących na stronie.

B


  • BackLink (BL) – ilość linków która prowadzi do danej strony internetowej.
  • Ban – stałe usunięcie strony z wyników wyszukiwania za naruszenie regulaminów wyszukiwarek.
  • Black Hat SEO – stosowanie nieetycznych metod pozycjonowania.
  • Bridge Page – strona internetowa utworzona dla podbicia rankingu w wyszukiwarkach internetowych za pomocą pewnych popularnych fraz, jednak przekierowująca do innego miejsca.

C


  • Cloaking – technika optymalizacji rankingu stron internetowych, w której zawartość prezentowana wyszukiwarce internetowej jest odmienna od zawartości prezentowanej czytelnikom.
  • Content – zawartość stron/witryn: tekst, obrazki. Kiedyś obowiązywała zasada „Content is King” – czyli najważniejsza dla pozycjonowania na stronie jest jej zawartość/treść – content.
  • Content marketing – czyli tzw. marketing treści, to strategia polegająca na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców.
  • Crosslinking – wymiana bannerów i linków tekstowych między stronami WWW, mająca na celu zwiększanie oglądalności tych stron; wzajemne promowanie się stron.

D


  • DC (Data Center) – baza danych Google.
  • Description (Opis) – opis strony w metatagach.
  • Doorway Page (Gateway Page, Bridge Page, Zebra Page, Entry Page, Jump Page) – strona internetowa utworzona dla podbicia rankingu w wyszukiwarkach internetowych za pomocą pewnych popularnych fraz, jednak przekierowująca do innego miejsca.
  • Domain Authority (DA) – w skali 100 punktowej, to autorytet stron www/domeny, podstawą do wyliczeń jest jakość i ilość linków przychodzących do strony www. Określa zdolność strony do pozycjonowania w wyszukiwarce.
  • Duplicate Content Penalty – kara za zduplikowaną treść.
  • Duplicate Content Filter – filtr nakładany za zduplikowaną treść.

E


  • External links – termin oznaczający linki w serwisie prowadzące do zewnętrznych witryn.

F


  • Farma linków – grupa podobnych i wzajemnie linkujących do siebie stron.
  • Filtr – rodzaj kary nakładanej przez Google, w przypadku stosowania nieetycznych technik pozycjonowania w celu manipulacji wynikami wyszukiwania.
  • FSB (Fresh Site Bonus) – algorytm Google promujący przez pewien czas nowe strony i umieszczający je wysoko w wynikach wyszukiwania.
  • Flog – fałszywy blog, który w odróżnieniu od splogów jest pisany przez człowieka.

G


  • Gateway Page – strona internetowa utworzona dla podbicia rankingu w wyszukiwarkach internetowych za pomocą pewnych popularnych fraz, jednak przekierowująca do innego miejsca.
  • Googlebot – robot Google indeksujący zawartość stron internetowych.
  • Googlebomb – technika zasypywania wyszukiwarek internetowych linkami tak, aby określona witryna znalazła się na jak najwyższej pozycji wyszukiwań niewiążących się bezpośrednio z jej zawartością.
  • Gray Hat SEO – pozycjonowanie na granicy White Hat SEO i Black Hat SEO.

H


  • Hosting – to usługa polegająca na udostępnieniu zasobów serwerów, które są podłączone do Internetu.
  • Hilltop algorytm – służy ocenie jakości stron na podstawie ilości i jakości powiązań między nimi.
  • Hiperłącze – odnośnik do innej witryny, który wyświetla ją po kliknięciu.
  • .htacces – Plik .htaccess jest domyślnym plikiem, za pomocą którego można zmieniać ustawienia serwera Apache dla katalogów.

I


  • Inbound Links (IBL ) – ilość linków przychodzących prowadzących do danej strony.
  • Inbound Links – są ta linki wychodzące umieszczane na zewnętrznych witrynach i odsyłające do strony docelowej.
  • Invisible text (Niewidoczny tekst) – Metoda polegająca na wstawianiu w zawartości dokumentu tekstu niewidzialnego w oknie przeglądarki.

J


  • Jump Page (Strona przejściowa, Doorway Page) – jedna z metod Black Hat SEO służąca do pozyskania ruchu z wyszukiwarek. Strona internetowa utworzona dla podbicia rankingu w wyszukiwarkach internetowych za pomocą pewnych popularnych fraz, jednak przekierowująca do innego miejsca.

K


  • Katalog stron – jeden z rodzajów organizacji adresów i kategoryzacji stron internetowych. Moderowane ręcznie zbiory adresów internetowych, grupowane tematycznie
  • Katalogowanie – Jedna z metod pozycjonowania stron internetowych polegająca na dodawaniu adresu strony do katalogów.
  • Keyphrase (Fraza) – Wyrażenie złożone z co najmniej dwóch słów kluczowych, które jest wykorzystywane w procesie wyszukiwania informacji przez użytkowników wyszukiwarek.
  • Keyword (Słowo kluczowe) – wyraz kluczowy, słowo kluczowe – charakterystyczny ciąg znaków stosowany jako wyróżnik w dokumentach, wspomagający proces wyszukiwania informacji. W szczególności wyraz kluczowy może być określeniem zawierającym klika wyrazów języka, np. wynajem mieszkań.
  • Keyword density – to stosunek ilości zawartych w tekście słów kluczowych do ogólnej liczby wyrazów.
  • Keyword positioning – umiejscowienie słów kluczowych na stronie internetowej.
  • Keyword stuffing – nieetyczna technika podwyższania rankingu strony internetowej za pomocą wypełniania sekcji META w dokumencie HTML (ale także i ciała dokumentu) spreparowanymi wyrazami kluczowymi.

L


  • Link baiting – metoda zdobywania jakościowych linków za które nie będziemy płacić.
  • Link bezpośredni (ang. permalink) – specjalnie skonstruowany, niezmienny adres URL odnoszący się do konkretnego zasobu.
  • Link exchange – wymiana linków, system wymiany linków.
  • Link farm – duża grupa stron internetowych zawierających skierowane do siebie wzajemnie i do wybranej strony odsyłacze internetowe. Tego rodzaju kompleksy stron są zazwyczaj tworzone w sposób zautomatyzowany, a nie ręczny.
  • Link popularity – decyduje o wysokim notowaniu w wyszukiwarkach, określa ilość i jakość linków przychodzących danej strony www.
  • Link pośredni – odnośnik do strony, która przekieruje do danej witryny internetowej.
  • Link przychodzący – (ang. backlink, incoming link, inbound link, inlink, inward link) linki zewnętrzne przychodzące prowadzące na daną stronę z innego serwisu.
  • Link spam – metoda spamowania publicznych formularzy na stronach WWW adresem witryny, której popularność w wyszukiwarkach chce się (w przekonaniu spamera) podnieść.
  • Link wychodzący – link prowadzący z Twojej witryny do innych stron nie powiązanych z Twoją domeną.
  • Linkowanie (ang. Link building) – zestaw działań związanych z optymalizacją dla wyszukiwarek internetowych wewnątrz i na zewnątrz strony internetowej, których celem jest poprawienie pozycji witryny w wyszukiwarkach internetowych, a pośrednio zwiększenie ilości wejść na daną stronę lub linków zwrotnych.
  • Linkowanie naturalne – pojawiają się gdy ktoś uzna naszą treść za wartościową, pomocną i umieści link do niej na innej stronie. Jeśli tylko autor strony zadba o to, aby na Twojej stronie znajdowały się najbardziej wartościowe treści możesz liczyć wkrótce na pozyskanie w ten sposób linków.
  • Linkowanie niematuralne – najczęściej umieszczane są za pomocą programów automatyzujących pozyskiwanie linków np. poprzez systemy wymiany linków, spamowanie for i blogów.
  • Linkowanie wewnętrzne – umieszczone są w ramach jednej witryny, a ich celem jest ułatwienie internautom i robotom wyszukiwarek poruszania się po stronie.
  • Linkowanie zewnętrzne – umieszczone są one na witrynach zewnętrznych i linkują do naszej strony.

M


  • Mapa strony – zawierq listę wszystkich (lub najważniejszych) podstron znajdujących się w witrynie.
  • Metatagi – metatagi są doskonałym rozwiązaniem dla webmasterów, którzy chcą przekazywać wyszukiwarkom dodatkowe informacje na temat swoich witryn. Metatagi mogą służyć do przekazywania informacji wszystkim rodzajom klientów – każdy system przetwarza tylko te metatagi, które rozumie, i ignoruje pozostałe.

N


  • Narzędzia pozycjonera – narzędzia umożliwiające pozycjonerom dobór słów kluczowych, analizę meta-tagów, sprawdzenie ilości linków itp.

O


  • OBL (Outbound Links) – linki wychodzące.
  • Optymalizacja – działania polegające na usprawnieniu strony w taki sposób, aby dały jak największe efekty przy jak najmniejszych nakładach. Podzielona na optymalizację treści i struktury.
  • Orphaned pages– to strony internetowe, które wyświetlają się w wynikach indeksu uzupełniającego i do których nie prowadzą żadne linki z innych stron www.
  • Outbound Links (Linki wychodzące) – linki w witrynie internetowej kierujące do stron umieszczonych pod innymi domenami.

P


  • Page Authority (PA) – w skali 100 punktowej, określa rangę strony w wyszukiwarce. Opiera się na danych z indeksu Mozscape, liczbę linków, Moz Rank i MozTrust, a także inne czynniki, które wpływają na jakość domeny.
  • Pozycjoner (Specjalista ds SEO)
  • Pozycjonowanie (SEO, Search Engine Optimization) – procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych.
  • Presell Pages – Precle zwane inaczej Presell Pages, to serwisy umożliwiające użytkownikom dodawanie artykułów z wplecionymi linkami pozycjonującymi.
  • PR (Page Rank) – matematyczny algorytm stworzony przez Google, na podstawie którego obliczana jest ważność znalezionych stron dla każdego zapytania, a także liczbowy efekt działania tego algorytmu.

Q


  • Quality Score – wskaźnik wartości danej strony przypisany jej przez wyszukiwarkę Google.

R


  • Reciprocal link (Link zwrotny)
  • Redirect 301 (R301, Moved Permanently) – przekierowanie stałe
  • Redirect 302 (R302, Moved Temporarily) – przekierowanie tymczasowe
  • RPR (Real Page Rank)

S


  • SEM (Search Engine Marketing) – czyli marketing w wyszukiwarkach – ogół działań promocyjnych (kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW), które mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji serwisu w (zarówno naturalnych, jak i płatnych) wynikach wyszukiwania, na wybrane słowa/frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników w zapytaniu do wyszukiwarki.
  • SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek. Jest procesem długofalowym, czasami pierwsze efekty optymalizacji będą widoczne po kilku tygodniach, czy miesiącach.
  • SEO RP – to połączenie internetowych działań public relations z search engine optimization. Polega na specyficznym konstruowaniu materiałów PR – tak, aby były one odpowiednio nasycone słowami kluczowymi – takimi słowami, które są najczęściej wpisywane do wyszukiwarek przez target danej marki.
  • SERP (ang. search engine results page) – wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce
  • Site – liczba zaindeksowanych przez wyszukiwarkę podstron witryny. Sprawdzenie odbywa się poprzez wpisanie w adresie wyszukiwarki np. site:toppresellpages.pl
  • Sitemap (Mapa strony) – mapa strony ułatwia robotom zaindeksowanie podstron, a użytkownikom nawigację po stronie.
  • Spam – niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne. Spam w kontekście stron internetowych cechuje się: niską wartością merytoryczną, sztucznie wygenerowaną treścią, powielaną treścią z innych serwisów, dużą ilością odnośników prowadzących do innych witryn, dużą ilością słów kluczowych,
  • Spam blog (rzadko splog) – blog stworzony przez robota internetowego wykorzystywany do spamowania wyników wyszukiwarek internetowych, czyli nieprawdziwego pozycjonowania stron.
  • Spamdexing – pojęcie utworzone od angielskich słów Spam i indexing. Obejmuje uznawane za nieuczciwe praktyki, stosowane przez webmasterów, polegające na dołączaniu do stron WWW takich informacji, by znalazły się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce internetowej.

T


  • Tiny text – metoda polegająca na umieszczaniu na stronie spamowych treści zawierających duże nagromadzenie słów pisane małymi literami.
  • Toolbar PageRank (TPR) – Ranking Google jest aktualizowany tylko kilka razy w roku i to ten ranking jest dla nas widoczny.
  • Trust flow/rank – w skali 100 punktowej określa przepływ linków zaufanych, algorytm mierzy jakość linków do zaufanej strony źródłowej.

U


  • Update IBL – zmiana wartości dla zapytania (link:adres strony)
  • Update PageRank – aktualizacja PageRank dokonywana przez Google.

V


  • vSEO (Video Search Engine Optimization, Video SEO) – optymalizacja filmów video pod kątem wyszukiwarek internetowych np.: YouTube

W


  • White Hat SEO – prowadzenie działań pozycjonujących, które są zgodne z zaleceniami wyszukiwarki Google.
  • Wyniki uzupełniające (Suplemental index) – poboczny indeks wyszukiwarki Google.

Z


  • Zaplecze – strony, na których pozycjoner umieszcza linki do pozycjonowanych przez niego stron w celu poprawienia pozycji w wynikach wyszukiwania.