Porady eksploatacyjne – jakie należy znać?

Nieustannie coraz wyższa liczba właścicieli samochodów zaczyna regularnie zaniechać wizyt w serwisach samochodowych dla oszczędności. Dolanie niewłaściwego oleju, mieszanie letnich i zimowych czynników chłodzących oraz zaniechanie wymiany oleju przekładniowego to z pozoru drobiazgowe działania, które docelowo mogą doprowadzić do znacznych uszkodzeń kluczowych części samochodowych. Pamiętajmy, aby systematycznie stosować do wskazówek oraz porad, które rekomendują przedsiębiorstwa tworzące auto części. W następnych akapitach można odszukać kilka porad, które niekiedy pomogą ustrzec się od niepożądanych usterek.

Dodatkową troską należy otoczyć następne, niezwykle istotne części auta jakie stanowią hamulce samochodowe. Wyróżniamy dwa typy układów hamulcowych – hydrauliczny oraz pneumatyczny. Hydrauliczne układy hamulcowe znajdują zastosowanie w samochodach osobowych, a ich pneumatyczne odpowiedniki odpowiadają za poprawne hamowanie większych maszyn – pociągów, tirów i ciężarówek. W kodeksie ruchu drogowego jest wyraźny zapis stwierdzający, że każdy samochód, który ma zostać dopuszczony do ruchu powinien być wyposażony w dwa układy hamulcowe. Pierwszy z nich – podstawowy (roboczy), który uruchomiany jest po wciśnięciu pedału hamulca oraz drugi – dodatkowy znany jako hamulec ręczny, bądź hamulec awaryjny wykorzystywany jako hamulec postojowy. Nie można wyobrazić sobie samochodu bez sprawnie działających hamulców samochodowych, które dzielimy na dwa rodzaje hamulce bębnowe i hamulce tarczowe. Hamulce bębnowe są o wiele starsze od nowych hamulców tarczowych. Hamowanie powstaje wskutek tarcia powierzchni obracającej się wraz z wałem bębna hamulcowego z powierzchnią znajdujących się wewnątrz bębna nieobracających się szczęk. Głównym elementem hamulców bębnowych są bębny. Z perspektywy czasu gołym okiem można zauważyć, że hamulce bębnowe posiadają więcej wad niż korzyści. Są one wyraźnie cięższe od hamulców tarczowych, mają tendencję do częstego nagrzewania się oraz są mniej skuteczne od hamulców tarczowych. Z kolei w hamulcach tarczowych niezwykle istotny jest zacisk hamulcowy, który jest odpowiedzialny za stworzenie nacisku klocków na tarczę hamulcową przez co możliwe jest zahamowanie w proporcjonalnym czasie. Klocki hamulcowe dociskane są za pomocą siłownika hydraulicznego, bądź pneumatycznego. Oba rodzaje hamulców łączy jedna wspólna cecha – nie są nieśmiertelne. Krótszą żywotność mają hamulce bębnowe, gdyż mają większą tendencję do ścierania się i są mniej odporne na zmienne warunki atmosferyczne i rozmaite zanieczyszczenia. Okresowo powstająca wilgoć bądź zabrudzenia mogą prowadzić do poważnej usterki tego rodzaju hamulców. Warto jednak wspomnieć, że hamulce bębnowe stopniowo odchodzą w zapomnienie i z pewnością nie uświadczymy ich obecności w najnowszych modelach samochodów. Na rynku części używanych można dokonać zakupu hamulców bębnowych w wyjątkowo przystępnej cenie. Sporym atutem hamulców tarczowych jest zdolność do samooczyszczania się. Dzieje się tak ze względu na fakt, iż klocki hamulcowe dociskając tarcze hamulcowe oczyszczają je z zabrudzeń. Właściwe hamowanie nie byłoby możliwe bez cieczy jakimi są płyny hamulcowe. Brak odpowiedniej ilości płynu lub dostanie się powietrza do przewodów hamulcowych może spowodować luzy na pedale hamulca, a to doprowadzi do braku możliwości skutecznego zahamowania pojazdem. Układ hamulcowy zaliczamy do jednego z najważniejszych układów w samochodzie ponieważ może mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pasażera oraz kierowców.

Póki co wspomnieliśmy o najistotniejszych podzespołach w samochodzie, ale istnieje wiele pozostałych elementów, którym zapewne nie zwraca się tyle uwagi, ale są niezwykle ważne. Do tego grona zaliczamy rozmaite oleje, które dzielimy na oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Każdy z nich ma inne specyfikacje i jest dedykowany do różnych typów jednostek napędowych. Wybór właściwego oleju może mieć realny wpływ na kilka czynników jak np. poziom spalania czy żywot silnika. Lepsze oleje w niższych temperaturach nie powiększają wyraźnie swojej objętości jak tanie produkty. Właśnie dlatego pojazdy wyposażone w oleje silnikowe o niższym poziomie lepkości wyraźnie rzadziej zostają unieruchamiane zimą i o wiele lepiej funkcjonują w wyższych temperaturach (np. w korkach samochodowych) w porównaniu do olejów o większej lepkości. Wymianę oleju silnikowego powinno się wykonywać corocznie bądź co 90 tys. pokonanych kilometrów. Istnieją oleje, których nie musimy systematycznie wymieniać, jak choćby oleje przekładniowe, jednak w przypadku wszystkich innych powinno się zatroszczyć o regularne kontrolowanie ich stanu oraz o systematycznych wymianach.

Nie za każdym razem stosowanie się do wskazówek eksploatacyjnych narzuconych przez producenta uchowa auto przed uszkodzeniami. Na żywot auta wpływa dość dużo innych aspektów jak jego aktualny wiek oraz kondycja. Przestrzeganie zaleceń producentów w żadnym wypadku nie powinno zaszkodzić naszemu samochodowi, a używanie dedykowanych płynów, olejów czy regularne kontrolowanie części samochodowych jest w stanie relatywnie przedłużyć czas jego eksploatacji. Na stronach internetowych pojawia się coraz większa liczba ilość komentarzy użytkowników na temat wybranego modelu pojazdu bądź dystrybutora podzespołów, które potrafią wykształcić własne poglądy. Dodatkowo przeważnie otrzymujemy możliwość bezpłatnego zadawania pytań do osób doskonale orientujących się w motoryzacji w związku z czym w celu uzyskania pomocy nie musimy już wybierać się do warsztatu samochodowego, co łączyłoby się z dodatkowymi wydatkami. Nie obawiajmy się zadawania pytań, gdyż niekiedy może być to jedyna forma pomocy, która zabezpieczy własne auto przed stałym unieruchomieniem oraz nasz portfel przed odczuwalnymi wydatkami.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *