Woda – ile naprawdę trzeba jej pić?

Dlaczego ważne jest picie odpowiedniej ilości wody ?

Dzienne zapotrzebowanie organizmu w wodę

Dzienne zapotrzebowanie organizmu w wodę

Przede wszystkim woda jest nam niezbędna do naszego prawidłowego funkcjonowania.

Każdy układ organizmu jest od niej zależny, oto kilka przykładów, woda:

  • pomaga usunąć toksyny z organizmu,
  • chroni i amortyzuje narządy wewnętrzne,
  • pomaga utrzymać odpowiednią temperaturę ciała,
  • wspomaga  transport składników odżywczych i tlenu.

Jak pewnie wiecie, nasz organizm składa się średnio w 60% z wody, jednak tracimy ją przez cały dzień  wraz z moczem, potem, czy też wydychanym powietrzem. Nie uzupełniając płynów możemy doprowadzić do odwodnienia, czyli stanu, który występuje, gdy nie ma wystarczającej ilości wody w organizmie, aby ten mógł wykonywać swoje normalne funkcje. Nawet niewielkie odwodnienie może wyssać z nas energię i sprawić, że będziemy czuć się zmęczeni i zdezorientowani. Taki stan stanowi szczególne zagrożenie zdrowia dla dzieci i osób starszych .

Jak rozpoznać, że jesteśmy odwodnieni?

Objawy jakie towarzyszą odwodnieniu to:

  • Nadmierne pragnienie,
  • Zmęczenie,
  • Ból oraz zawroty głowy,
  • Suchość w ustach,
  • Mało lub brak oddawania moczu,
  • Osłabienie mięśni.

Ile w takim razie powinniśmy dostarczać wody dziennie?                 

Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Tak jak  każdy z nas jest wyjątkowy, tak dla każdego  wyjątkowe jest zapotrzebowanie na wodę. Mimo, że żaden pojedynczy wzór, ani metoda nie pasują do wszystkich ludzi, przedstawiamy kilka teorii, które sprawdzają się najlepiej:

Zasada 8×8

Łatwa do zapamiętania jest reguła 8×8 – czyli pić należy osiem razy dziennie szklanki wody o zawartości 8 uncji (czyli w przybliżeniu nasza typowa szklanka). Daje to niecałe 2 litry wody dziennie.

Więcej jesz – więcej pijesz

Jedną z zasad jest to, że im więcej pokarmów przyjmujemy, tym więcej będziemy musieli dostarczyć wody, aby odpowiednio nawodnić organizm. Zasada jest taka, że na 1 kalorię przypadnie 1 mililitr wody.

Zatem w przypadku osoby, która spożywa 2 000 kalorii – powinno przyjąć się 2,0 litry wody. Należy tutaj pamiętać, że wliczamy również wodę pobraną z pokarmów i wytwarzaną poprzez procesy metaboliczne (które łącznie stanowią około połowy całości wody pobieranej w ciągu dnia przez organizm).

Dla większego – więcej wody

Innym podejściem jest uzależnienie ilości spożywanej wody od tego ile ważymy. Wg tej zasady należy przyjąć 30 mililitrów wody na każdy kilogram masy ciała, co oznacza, że osoba ważąca 50 kilogramów powinna dostarczyć organizmowi 1,5 litra wody, a taka, która waży 80 kilogramów, już 2,4 litra.

To jednak nie wszystko ! Więcej na stronie FreeMind.com.pl w zakładce Artykuły

freemind.com.pl

Centrum FreeMind to placówka świadcząca szeroki zakresu usług psychologa, psychoterapeuty, dietetyka w Warszawie. Nasi specjaliści, w oparciu o swoja wiedzę, doświadczenie praktyczne oraz stałe podnoszenie swoich kwalifikacji, profesjonalnie i efektywnie pomogą w rozwiązywaniu Państwa trudności związanych z doświadczaniem życiowych kryzysów, lęków, depresji, nerwicy, trudności wychowawczych, kryzysów partnerskich, doświadczaniu strat, nałogów, problemów z odżywianiem, a także w odkrywaniu i umacnianiu Państwa kompetencji zawodowych, społecznych oraz talentów.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *