Reklama Google Ads to świetny sposób na zdobywanie klientów. Często jednak nie przynosi obiecujących rezultatów. Głównym powodem dla którego Google Ads nie działa, jest źle skonfigurowana kampania. Google Ads to bardzo rozbudowane narzędzie reklamowe i łatwo o błędy. Poniżej 5 najpopularniejszych błędów, które spotykam w kampaniach podczas ich audytowania, które sprawiają, że reklama jest nieskuteczna.
Dopasowanie przybliżone słów kluczowych bez ścisłej kontroli
Domyślnym dopasowaniem słów kluczowych w kampaniach w wyszukiwarce Google jest dopasowanie przybliżone tzw. broad match. Po dodaniu słowa kluczowego w tym dopasowaniu, Google wyświetla reklamy na to hasło oraz na inne, które są nim powiązane. Przy czym frazy powiązane są dobierane przez algorytm Google według klucza, którego nie znamy. To jest bardzo wygodne rozwiązanie ale też powoduje wiele problemów. Nierzadko okazuje się, że po ustawieniu słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym Google dobiera masę nietrafionych haseł i nasze reklamy wyświetlają się w kompletnie złym miejscu. Jest to bardzo często problem niedziałających kampanii Google Ads.
Pomimo wad dopasowania przybliżonego, jest ono bardzo często używane i sam chętnie go używam. Jednak trzeba ściśle kontrolować wyświetlane hasła w takiej kampanii i wykluczać nietrafione wyrażenia. Trzeba to robić regularnie, ponieważ powiązane hasła w dopasowaniu przybliżonym co jakiś czas zmieniają się i to może powodować kolejne nietrafione wyszukiwania. Kierowanie z użyciem dopasowania przybliżonego wymaga zarządzania i kontroli, jeśli chcemy aby nasza kampania Google Ads działała skutecznie.
Brak pomiaru konwersji
Konwersja to działanie, jakie chcielibyśmy aby użytkownicy wykonywali na naszej stronie. W przypadku sklepu internetowego to będzie z pewnością transakcja, a w przypadku firmy usługowej to może być kontakt z formularza kontaktowego czy chociażby wejście w zakładkę „Kontakt”. Brak odpowiedniego pomiaru konwersji i przekazywania tej informacji do Google Ads, może być istotnym powodem problemów.
Powinniśmy nie tylko mierzyć skuteczność reklam np. w Google Analytics ale też wykorzystywać te informacje do optymalizacji naszych kampanii Google Ads. Czy to przez ręczną analizę czy też automatyczne systemy ustalania stawek, które udostępnia nam system Google.
Nieodpowiednie kierowanie na urządzenia w systemie Google Ads
W Google Ads możemy dostosować stawki do urządzeń mobilnych, tabletów, komputerów i TV. Odpowiednie ustawienie tych dopasowań jest bardzo ważne dla sukcesu kampanii.
Często spotykam kampanie, które przez brak odpowiednich ustawień kierują reklamy głównie na telefony. Czasami takie ustawienie ma sens ale zdarza się, że to znacznie obniża skuteczność kampanii np. gdy reklamujemy produkty dla firm, których klienci szukają na komputerach firmowych. Zdarzają się też sytuacje w których całkowite wykluczenie telefonów jest błędem np. kiedy kierujemy reklamy do młodych ludzi.
Odpowiednie ustawienie zależy od naszych potencjalnych klientów i ważne abyśmy to przemyśleli i uwzględnili w naszej reklamie Google Ads.
Słaba jakość reklam
Treści reklamy w systemie Google Ads wymagają specyficznej budowy. Użytkownik w wyszukiwarce Google zachowuje się najczęściej w pewien specyficzny sposób, co wymaga od nas, jako twórców reklam, zachowania pewnych schematów. Trzeba przyciągnąć uwagę, szybko przekazać wartość i zaproponować działanie. Jednak na tym rola reklamy się nie kończy.
Reklamy Google Ads muszą też dostosowywać się do algorytmu Google, który przewiduje ich skuteczność, a następnie bada realne dane dotyczące klikalności przez użytkowników (CTR). Badane jest także dopasowanie reklamy do słów kluczowych.
Trzeba tworzyć reklamy bogate w różne nagłówki i teksty reklamowe, po to aby Google mogło testować różne warianty. W przeciwnym razie nasza reklama będzie miała niski ranking reklamy i nasze reklamy będą się wyświetlać słabiej, niż gdyby ten ranking był wyższy.
Ważne też aby reklamy były dostosowane do najnowszego standardu jakim są reklamy elastyczne. Warto dodać takie reklamy do swoich grup reklam.
Brak ciągłej kontroli i systematycznej optymalizacji Google Ads
Wyszukiwarka Google to środowisko płynne. Zmienia się codziennie. Tak samo jak nasz rynek i nasza konkurencja. Trafiają do mnie kampanie, które kiedyś działały dobrze, a z czasem ich skuteczność zmalała. Dlatego nawet jeśli nasza kampania dzisiaj sprawuje się świetnie, to warto ją kontrolować, analizować i ulepszać.
Reklama Google nie jest czymś, co można raz zrobić i zapomnieć. Jeśli chcemy odnieść sukces długoterminowy to musimy cały czas analizować swoje działania i ulepszać je. Musimy także dostosowywać kampanię do najnowszych standardów Google. To wymaga czasu i uwagi ale jest nieuniknione, szczególnie jeśli działamy w otoczeniu mocnej konkurencji. A jeśli nie jesteśmy w stanie zrobić tego samodzielnie, to warto rozglądać się za specjalistą Google Ads, który będzie mógł zrobić to dla nas.
Grzegorz Czajkowski to specjalista Google Ads, freelancer związany od 2012 r. z reklamą w Google. Tworzy i prowadzi skuteczne reklamy Google.
|
Komentarze