Jak wygląda transport maszyn budowlanych?

Transport maszyn budowlanych gąsienicowych

Prawidłowy przebieg prac budowlanych zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest na pewno dostępność odpowiednich maszyn budowlanych, które usprawniają wiele czynności, zastępując ludzi i zwiększając tempo wykonywanych prac. Jednak w wielu przypadkach plac budowy jest gołą ziemią, więc wszystko trzeba tam dostarczyć – ludzi, materiały i właśnie maszyny i urządzenia. Jak realizowany jest transport maszyn budowlanych?

Maszyny budowlane kołowe

Najłatwiejszym i najbardziej ekonomicznym sposobem transportu jest wykorzystanie napędu własnego maszyny. Rozwiązanie to nie jest jednak możliwe do zastosowania w przypadku każdej maszyny samojezdnej. Decydujące znaczenie ma odległość transportowa i rodzaj podwozia maszyny. Te na podwoziu gąsienicowym mogą samodzielnie pokonywać nie więcej niż 2 km, maszyny na wolnobieżnych podwoziach kołowych, rozwijające maksymalnie 25 km/h, mogą przemieszczać się na dystansie maksymalnie 35 km. Jeżeli odległość transportowa będzie większa, maszyna musi posiadać podwozie samochodowe albo specjalne podwozie kołowe, dzięki którym osiągnie prędkość co najmniej 40 km/h.

Transport maszyn budowlanych przez holowanie

Holowanie za ciągnikiem lub samochodem osobowym może być stosowane w przypadku maszyn z podwoziami kołowymi ogumowanymi nieposiadającymi własnego napędu oraz maszyn kołowych wolnobieżnych przystosowanych do tego rodzaju transportu. W trakcie holowania należy bezwzględnie przestrzegać obowiązujących w tej materii przepisów. Zazwyczaj używa się połączenia sztywnego, giętkiego tylko wtedy, gdy maszyna na holu ma sprawne układy: hamulcowy i kierowniczy. Prędkość holowania powinna wynosić 20-25 km/h, a na pewno nie przekraczać 40 km/h.

Transport specjalistyczny niskopodwoziowy

Jeżeli niemożliwe jest zastosowanie dwóch powyższych sposobów, pozostaje transport ponadgabarytowy. Jego nazwa wynika stąd, że pojazd razem z ładunkiem (w tym przypadku koparką czy walcem) przekracza dopuszczalne prawem normy. Na przejazd takiego pojazdu potrzebne jest stosowne pozwolenie. Do zakładanego czasu przejazdu trzeba jeszcze doliczyć czas potrzebny na załadunek oraz rozładunek maszyny. Transport maszyn budowlanych na przyczepie niskopodwoziowej musi ponadto odbywać się w asyście samochodu z pilotem, a maszyna na czas przejazdu musi zostać należycie zabezpieczona przed przesuwaniem się i wywoływaniem drgań (czyli unieruchomiona i odpowiednio umiejscowiona na przyczepie).

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *